banner wandelen in de bergen

Van werkschoenen tot skischoenen, naar de legendarische Moon Boot en verder

“Passion for hard work and a continuous desire of growth and innovation are the most important values in my life”.

We gaan even terug naar de jaren ‘30 van de vorige eeuw: Oreste Zanatta had een kleine ambachtelijke werkplaats, waar hij werkschoenen maakte voor mannen die hard werkten in de Italiaanse Dolomieten. Een sprong naar 1960: de kleine werkplaats is inmiddels geëvolueerd tot Calzaturifico Tecnica S.P.A (besloten vennootschap) en is opgericht door Giancarlo en Ambrosiano Zanatte, de zonen van Oreste.

In 1969 lanceerde Tecnica de allereerste Moon Boot, geïnspireerd door de legendarische landing op de maan door Apollo 11 astronaut Neil Armstrong. Uiteindelijk zou Moon Boot een van de grootste fashion- en designsuccessen aller tijden worden! Slechts een aantal jaar later zou Tecnica tot de marktleiders in de wereld van sports footwear behoren.

Dankzij de innovaties in de jaren 70 én de succesvolle TNT serie uit 1980, bereikt Tecnica al snel een leidende positie op de skischoenenmarkt. Midden jaren ‘80 lanceert Tecnica haar eerste outdoorcollectie, wat al snel uitgroeit tot een van de grootste marktsegmenten. In de jaren die volgen zit het Italiaanse bedrijf zeker niet stil en worden er vele technologieën geïntroduceerd, waaronder Hotform, een speciale, door warmte vervormbare liner, en Rapid Acces, wat zorgt voor het makkelijk aan- en uittrekken van een skischoen.

In 2000 is Tecnica de grootste Europese fabrikant in de outdoor sector. Negen jaar later maakt het merk met TRS Max haar entree op de trailrunningmarkt.Waar het merk ook mee bezig is, Tecnica investeert continu tijd en moeite om de beste high performance producten op de markt te brengen. Deze instelling heeft ervoor gezorgd dat het bedrijf voorloper is op het gebied van skischoenen en in de after-ski en outdoor segmenten. Tecnica laat zien dat hard werken wordt beloond: zowel de Mach1 130 als de Zero G Guide Pro zijn onderscheiden met een ISPO Award, dé belangrijkste vakbeurs in de wintersportmarkt.

Tegenwoordig worden de producten van Tecnica gedistribueerd via meer dan 3000 winkels in meer dan 70 landen over de hele wereld. Het hoofdkantoor staat nog steeds trots in Italië, het hart van ‘s werelds belangrijkste productiegebied voor sports footwear.

  • @tecnicasports